ریمپ چیست؟
اول از همه باید بدانیم ریمپ (remap) چیست؟ تنظمیات نرمافزاری است که بجای نرمافزار کامپیوتر خودرو (ECU) قرار میگیرد. برای رسیدن به حداکثر راندمان خودرو از ریمپ استفاده میکنیم.
مپ ایسیو (کامپیوتر) به طور کامل موتور خودرو را تحت کنترل دارد و وقتی ریمپ ایسیو جایگزین آن شود تاثیرات بسیار چشمگیر و محسوسی در شتاب، مصرف سوخت، حذف ناک و … ایجاد میشود.
ECU ایسیو، یک رایانه کوچک است که کارکرد موتور را کنترل می کند. سازندگان خودرو از طریق تنظیم نرم افزار ایسیو موتور را کالیبره می کنند. این تنظیمات قبل از عرضه وسیله نقلیه در بازار انجام میشود.
در تنظیمات نرم افزاری ایسیو باید شرایط آب و هوایی، قوانین و محدودیت ها و کیفیت متفاوت سوخت در نظر گرفته شود که این کار با ریمپ ماشین شما امکان پذیر است. ریمپ می تواند خودرو را با شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت سوخت کشورهای مختلف سازگار کند، بنابراین بعد از ریمپ مصرف سوخت کاملا بهینه شده و کاهش خواهد داشت ، شتاب خودرو بهتر می شود و ناک هم رفع می گردد.
ریمپ ایسیو چگونه باعث بهبود عملکرد خودرو می شود؟
ریمپ مهارت و تکنیکی است که در طی آن با اصلاح نرمافزار ایسیو، توان استخراج شده از موتور افزایش مییابد. از علم ریمپ میتوان برای رفع ایرادات نرمافزاری خودرو نیز استفاده کرد.
طی این فرایند ابتدا برنامه فابریک خودرو خوانده میشود. سپس با در نظر گرفتن شرایط کاری موتور تغییرات لازم بر روی برنامه اعمال میشود و ایسیو مجدداً برنامهریزی میشود. سپس خودرو با برنامهریزی جدید تست میشود تا عملکرد موتور مورد بررسی قرار گیرد.
در ضمن برنامه فابریک خودروی مشتری نیز در آرشیو حفظ میگردد.
انجام ریمپ فرایندی نرم افزاری می باشد یا سخت افزاری؟
بسته به نوع موتور ایسیو خودرو از سه طریق امکان پذیر است:
– پورت OBD (سوکت دیاگ)
- از طریق پین ( مشهور به کاتگ)
- با اتصال به برد ایسیو:
- روش جیتگ Jtag
- روش چیپ تیونینگ (مخصوص ایسیوهای بوش 3 زانتیا 1800 و پارس ELX و بوش MP5.2 زانتیا2000)
به جز روش آخر، در سایر موارد احتیاجی به باز شدن ایسیو نیست.
هر عاملی که موجب بروز رفتارهای نامطلوب در عملکرد خودرو گردد ایراد نرم افزاری می باشد. توجه داشته باشید تشخیص ایراد نرمافزاری از ایرادات برقی و مکانیکی کار راحتی نمیباشد. برای مثال لرزش درجای موتور ناشی از خرابی دسته موتور (ایراد مکانیکی)، خرابی انژکتور یا ضعف شمع (ایراد برق و الکترونیکی) و نهایتاً ایراد نرمافزاری که با اصلاح دور درجا برطرف میگردد.
چند نمونه ایراد نرمافزاری را مثال میزنید؟
- تأخیر پدال گاز در ایسیوهایی که دارای پدال برقی میباشند.
- کپ کردن یا مکث خودرو در دورهای پایین.
- بالا بودن دمای روشن شدن فن که موجب نگرانی مالک میگردد.
- ضعف کشش دور میانی.
- عدم رعایت نسبت صحیح AFR در جهت تامین راندمان بیشتر.
- پدیده ناک (که به غلط به صدای سوپاپ مشهور است.) به دلیل تنظیم غلط نرم افزار ایسیو.
- پدیده میسفایر Miss Fire ( احتراق ناقص ناشی از کیفیت پایین سوخت.)
- خطای بیهوده فرسودگی کاتالیزور P0420.
- چوب شدن ترمز خودرو
چرا اول خود کارخانه ایسیو را ریمپ نکرده است؟
اولاً ایسیو در کارخانه تنظیم نمیشود و توسط تأمینکننده برای خط تولید ارسال میگردد. (برای مثال شرکت کروز و سازه پویش و غرب استیل جزء تامینکنندگان خط خودروهای داخلی میباشند.)
ثانیاً تامین کنندگان موظف هستند برنامه ایسیو را بر اساس استاندارد آلایندگی دیکته شده کالیبره کنند. برای مثال وقتی استاندارد یورو5 الزامی میگردد، تامینکننده موظف است برنامه ایسیو را بر این اساس تنظیم کند.
ثالثاً تاکنون موارد بسیاری پیش آمده که کارخانه با فراخوان خودروها اقدام به برنامهریزی مجدد خودرو در جهت رفع ایرادات نرم افزاری نموده است. (برای مثال، فراخوان چوب شدن ترمز در خودروهای 206 و پارس اتوماتیک سال 90، فراخوان اصلاح برنامه برای دریچه گاز در خودروهای 206 غرب استیل سال 95 و… .)
پس ایراد تنظیم کارخانهای ایسیو چیست؟
از دو جهت بر کالیبراسیون ایسیو توسط تامینکنندگان داخلی ایراد وارد است:
دلیل اول که آنها را مقصر نمیدانیم، استفاده از موتورهایی است که اساسا تنظیم یورو5 ندارند. در حقیقت موتورهای ما مانند موتور XU7 که از اساس متعلق به سال 1988 میلادی میباشد از لحاظ پایه دچار ضعف است. این ایراد بر سایر موتورهای ایرانخودرو و سایپا نظیر آریسان، زامیاد نیز وارد است.
دلیل دوم که وجود دارد کالیبراسیون این ایسیوها با بنزین اکتان بالا (بنزین سوپر) است. این در حالیست که در خود کلان شهر تهران بنزین سوپر به راحتی در دسترس نیست چه برسد به شهرستانها! از طرفی قیمت آن ازاد است و با توجه به شرایط اقتصادی خیلی از مالکان به دنبال آن نمیروند.